Mázli: 21 zseniális ötlet, amire minden suliban szükség lenne!

Az alábbi  (játszva)tanulási késztetések ötleteinek legtöbbjét én is nagyon jónak tartom. Azonban a képek legtöbbje skandináv országbeli iskolákból való, nálunk bizony elég kevés helyen vagy csak ideig-óráig lenne megvalósítható. Természetesen, ahol a tantestület ezzel egyet ért és van náluk erre lehetőség, illetve a tanulóállományuk egyes tagjainak viselkedése sem olyan, hogy az ötletek megvalósíthatóságát hiábavalóvá teszi, csinálják meg, mert a tanulóknak is és a tanároknak is az érdekét szolgálja. *B.Kiss-Tóth László

Az iskola bárhogy szépítjük is, egy taposómalom, amit valahogy túl kell élni. Nem csak a diákoknak, hanem a nyomás alá helyezett tanároknak is. A gyerekeknek borzasztó nehéz lehet 45 perceket figyelniük a többnyire száraz anyagra, amit persze mindenképp le kell adni nekik.
Tanterv. Ott ette volna meg a fene. Eltűnik mögötte az ember, sőt, sehol sincs. A lányom most került felsőbe, amikor elkezdődik a vándorlás osztályról-osztályra. Cipelik a böhöm nehéz táskáikat, lepakolnak, majd továbbállnak. Gyakorlatilag nem eszik és nincs ideje wc-re menni mert elmegy a szünet ezekkel a teremváltásokkal. Még mindig ott tartunk, hogy nem engedik ki őket óra alatt(!) wc-re sem. Ennél megalázóbb dolgot – köztünk szólva – nem igen lehet művelni emberrel…

De visszatérve az érdekességekhez, amit ma hoztam, hatalmas örömmel láttam, hogy vannak iskolák, ahol azon munkálkodnak, hogy igazi, viszonylag könnyen szerzett tudást adjanak a diákjaiknak. Nyilván azok a tanárok is fáradtak és leterheltek, akik ezeket csinálták, mégis odatették magukat a jó ügy érdekében. Erejükön felül teljesítve, újabb és újabb jó ötlettel rukkolnak elő, hogy a rájuk bízott gyerekek örömmel járjanak suliba és könnyebben sajátítsák el a tudást.
Nem kérdés, hogy minden iskolában alkalmazni kellene ezeket a diákbarát módszereket!

 A tudatalattit is tornáztatja ez a lépcső. Rendkívül jó módja az ismétlésnek, tanulásnak ez a szorzótáblás megoldás.

És mit mondhatnánk a történelemre készült változatáról? Zseniális!
Boldog a tanár és boldog a gyerek is, ha nem megfosztjuk őket attól, hogy például gördeszkával járjanak suliba, hanem készítünk a tárolására alkalmas eszközt a bejáratnál.
Ennél nem is lehetne szemléletesebb…
Egy periódusos rendszer önmagában eléggé unalmas és bonyolult a fiatal diákok számára. Egy ilyen, képekkel és/vagy konkrét anyagokkal szemléltetett ‘szekrény’ azonban nem csak egyszerűbbé teszi számukra a kémiai elemekkel való ismerkedést, de ami még fontosabb: érdeklődést, és ingert kelt a diákokban, hogy önszántukból és ne külső nyomásra ismerkedjenek ezzel az elsőre kissé zavaros rendszerrel. 
A legszörnyűbb az itthoni oktatási rendszerben, hogy egyhelyben kell 45 percet seggelni egy kényelmetlen fa széken. Ha nem lenne elég a “száraz anyag” esetleg, ott a szék… A Finn és Norvég iskolákban persze ülhetsz labdán, vagy hasalhatsz a szőnyegen. Hiszen a lényeg, hogy “bevedd az anyagot”. A beteg szabályok csak rontanak az eredményeken, ez tény.
QR-kóddal ellátott házi feladat, ami egy interneten fellelhető megoldókulcshoz vezet, így a gyermek a lecke elkészítése után magának tudja ellenőrizni és kijavítani/megérteni, hogy pontosan mit és hol hibázott.
Ha valaminek lenne, sőt van értelme egy iskolában, amit automatából vásárolhat a gyerek, az ez. Írószer, füzet, bármi, amire szüksége lehet a suliban, amikor például az eszköze betelik, eltörik, elkopik, kifogy, elszakad, vagy bármi…
Napelemes pad a szabadban, ahol a diákok tölthetik szabadidejükben a telefonjukat, tabletjüket, laptopjukat. Persze ez is alap a már említett országokban. Amellett, hogy egy füzetet sem vásárol a szülő, gyermeke egy iPad-et is kap, amit egész iskolaideje alatt használhat és a végén minimális összegért megvásárolhat. Mert hát mi a jövő? Nem a magolás, hanem az, hogy megtanítsák őket használni azokat az eszközöket, amelyek már nem is jövő, hanem jelen. Ezekkel fognak együttélni, sőt többségük dolgozni is…
Világi egyszerű. Egy tükör a tábla felett megdöntve, hogy a hátul ülők is láthassák mit csinál éppen a tanár.
Csak mert, hogy van ahol fontos, hogy a gyerekek örüljenek a suliban… Japánban speciális módon fogják fel az esővizet a nyitott tetejű helyiségben, hogy a diákok kiélvezhessék azt.
A München-i Műszaki Egyetem diákjainak nem kell a lépcsővel vagy a lifttel bajlódniuk, hála ezeknek az óriás csúszdáknak, melyeknek egy céljuk van: hogy még szórakoztatóbbá és érdekesebbé tegyék az iskolában töltött időt.
Hasonló csúszdakonstrukció egy általános iskolában, ahol az alsó tagozatos diákok rögtön az iskola játszóterére tudnak csúszdázni kicsengetés után.
Különleges, kerékpárosoknak készített szerkezet egy iskola bejáratánál, ahol a biciklivel érkező diákok megtalálják a kerékpárokhoz szükséges legfontosabb kulcsokat, fogókat és természetesen egy pumpát is, ha esetleg túlságosan lapos lenne a kerekük.
Egy matematikai előadóterem széke, melynek ülőfelülete (stílszerűen) bináris kódokkal lett kidekorálva.
A stílusos matektermi óra… Hallom, ahogy az itthoni matektanárok zöme felmordul: “még csak az kéne, hogy dolgozatkor arról puskázzanak!” 😀
Apró figyelmesség… Fali tűzőgép, amit bárki nyugodtan használhat, ha szüksége van rá.
Sírjunk együtt… Milyen egyszerűen megoldották, hogy a táskának is legyen helye, és írni is kényelmesen tudjon a diák? Miért nem lehet nálunk valami legalább ennyire praktikus? Ja, és persze gurul, nem kell csikorognia a széklábaknak, ha feláll valaki.
Nem nagy dolog, persze… De önmagában az a tény, hogy egy tanár vette a fáradtságot, hogy akár csak egy mosolyt is csaljon a diákjainak az arcára, az mindenképpen példaértékű.
Egy iskolai menza, ahol a gyerekek étkezés közben sajátíthatják el a periódusos rendszer elemeit.
Zseniális zajszint mérő egy iskolai könyvtárban.
Ezeket se hagyd ki:
/Forrás: https://zacc.cafeblog.hu/2017/09/14/ /*B.Kiss-Tóth László 2019.10.21.