A debreceni fideszes városvezetés így herdálja el a város közvagyonát? Felháborító!

Debrecen ajándékba adott 3 hektár földterületet Mészáros Lőrincéknek, hogy üzletelhessenek a BMW-vel


„…tekintetbe véve a város gazdaságfejlesztési érdekeit” – olvashatjuk az indoklást a Debreceni Közgyűlés november 7-i ülésén elfogadott határozat indoklásában. De ahogy az hazánkban lenni szokott a milliárdos üzletek esetén, már megint hülyének néznek minket. És persze újra csak a BMW-vel takaróznak.
bmw_epitkezes_1200.jpg
Földmunkák a leendő BMW-gyár területén: miért támogassák anyagilag a debreceni adófizetők a német multicég áramellátását? (forrás: MTI/KKM/Kovács Márton)
Gazdaságfejlesztési érdek?
A helyzet nem bonyolult: az épülő BMW-gyár áramellátásához az Eonnak építenie kell a környékre egy új transzformátorállomást. Ehhez természetesen földterületre van szüksége, a tervek alapján úgy tűnik, 9000 m2-re. Az állomás létrejötte feltétele a BMW-gyár működésének, és a BMW-gyár működése hasznos Debrecen gazdasága szempontjából. Ezért a Debreceni városvezetők úgy döntöttek, ingyenes használati jogot adnak az Eonnak a 3 hektáros területre.
Logikus, ugye? Hát nem az.
Így működne a felelős városgazdálkodás
Az Eon ugyanis egy profitorientált üzleti vállalkozás. Magántulajdonban van, a piacból él, célja a nyereségességének növelése. Amikor transzformátorállomást épít a leendő BMW-gyár mellé, nem jótékonyságból, meg Debrecen gazdaságfejlesztésének támogatása miatt teszi, hanem azért, mert megtérülést remél a beruházástól.
Az Eon áramot fog pénzért eladni a BMW-gyárnak. Sok áramot, sok pénzért. Ezért fektet pénzt a kapcsolóállomás építésébe. Mert megéri neki erre pénzt költenie.
Ha pedig megéri neki felépíteni az állomást, miért ne érné meg fizetnie a földterületért, amin az épület áll? Egy üzleti vállalkozás dolga, hogy megoldja: az építkezést olcsó és hatékony legyen, a BMW-vel pedig olyan szerződést kössön, hogy az visszahozza a beruházás költségeit. Ezt hívják üzletnek.
meszaros_lorinc.jpg
A gázszerelők már a spájzban vannak… (forrás: napi.hu)
Mészáros Lőrincék már Debrecenben vannak
De sajnos tudjuk: Magyarországon vagyunk, ahol sem a demokrácia, sem az üzleti élet nem úgy működik, ahogy annak kellene. A mutyi, a korrupció, a haveri körök gazdagítása és a feudális urambátyám viszonyok felülírják az üzleti logikát.
Márpedig október eleje óta tudjuk, hogy az E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt. új tulajdonosa nem más, mint
Mészáros Lőrinc.
A miniszterelnök kedvenc multimilliárdos gázszerelője, aki a szállodaipartól a pénzügyi szolgáltatókon keresztül az energiaiparig már fél Magyarországot felvásárolta, és már nagyobb vagyonnal bír, mint bármely nagyhatalmú földesúr vagy főnemes az elmúlt 1000 évből.
Ő már a második Fidesz-oligarcha, aki megjelenik a BMW-gyár építése körül. Ne felejtsük el, hogy az építkezés megkezdéséhez szükséges földmunkákat laza 22 milliárd (!) forintért a miniszterelnök másik jóbarátja, Garancsi István cége, a Market Zrt. végzi. A számlát pedig ismét csak Debrecen állja, ezért kellett elképesztő összegű, 44 milliárd forintos hitelt felvennie tavaly a városnak. Ez a 2018-as teljes éves költségvetésnek több mint a fele! Olyan, mintha Magyarország 10.000 milliárd forint hitelt venne fel a sokat szidott IMF-től!
Debrecen városa tehát a legnagyobb Fidesz-oligarcha tulajdonában lévő E.ON Tiszántúli Áramhálózati Zrt-nek ingyenesen ad használatba egy olyan földterületet, melynek valós piaci értéke épp a BMW-beruházás miatt valószínűleg tízmillió forintos nagyságrendben mérhető.
A kérdés, amire minden debreceni kíváncsi lenne:
Miért nem kér pénzt Debrecen városvezetése Mészáros Lőrinc cégétől a város egyik értékes földterületének használatáért?
papp_laszlo_kosa_lajos.jpg
Vajon mennyibe fog még a debrecenieknek kerülni, mire felépül a BMW? (forrás: Papp László Facebook oldala)
Veszít a város – de ki nyer az üzleten?
Ha nem ajándékoznák oda ingyen a terület használati jogát, akkor Mészárosék nem építenének trafóállomást a BMW-nek? Tényleg? Nem akarnának éves szinten százmilliókat keresni az autógyár vélhetően gigantikus áramfelhasználásán?
Ne vicceljünk.
Egyvalaki biztosan jól jár Debrecen „nagyvonalúságával”: Mészáros Lőrinc. Ez nyilvánvaló, és sajnos már meg sem lepődünk.
De a döntést nem a multimilliárdos gázszerelő hozta, hanem Debrecen város vezetése, élén Papp László polgármesterrel.
Nekik milyen érdekük fűződött ahhoz, hogy a város több tízmillió forintos egyszeri vagy többmillió forintos éves bérleti díjtól essen el?
/Forrás: https://civiscity.blog.hu/2019/11/14/ /*B.Kiss-Tóth László 2019.11.23.
*A cikkhez a facebookos hozzászólásom és hozzászólásomra a Cíviscity-s szerző válasza:
László B Kiss-Tóth A cikkben azt olvastam, hogy: "A helyzet nem bonyolult: az épülő BMW-gyár áramellátásához az Eonnak építenie kell a környékre egy új transzformátorállomást. Ehhez természetesen földterületre van szüksége, a tervek alapján úgy tűnik, 9000 m2-re. Az állomás létrejötte feltétele a BMW-gyár működésének, és a BMW-gyár működése hasznos Debrecen gazdasága szempontjából. Ezért a Debreceni városvezetők úgy döntöttek, hogy ingyenes használati jogot adnak az Eonnak a 3 hektáros területre." Ezért a városvezetéshez a kérdésem az lenne, hogy:
-Ha az EON-nak 9000 m2 földterületre van szüksége, ami nincs 1 hektár, (mert az 10000 m2,) akkor miért ad nekik a város több, mint 3,333-szor nagyobb, 3 hektárnyi (30000 m2) földterületet?
 
  • Cíviscity
    Cíviscity Igen, ez minket is érdekelne. A 3 hektárt és a 9000 m2-t a debrecen.hu-n a novemberi közgyűlés összefoglaló anyagában írták, mi ezt vettük át, mert az a hivatalos tájékoztató a városvezetők tevékenységéről. De akármelyik szám az igaz, a föld ingyen odavetése Mészárosnak akkor is felháborító.
/Forrás: https://www.facebook.com/Civiscity/posts/ /*B.Kiss-Tóth László 2019.11.24.